ANTRENAMENTUL  PENTRU „ OLITA” LA COPIII CU AUTISM

          Deprinderea de a fi curat este un proces ce presupune  rabdare si  o munca de echipa. Atat in cazul copiilor tipici cat si in cazul copiilor cu autism , ritmul antrenamentului  pentru olita este dictat de cel mic, terapeutul si parintii au rolul de ghidaj, sustinere si incurajare.

        Nu putem sa-l fortam sa faca un lucu daca nu este capabil inca deoarece i-ar putea face mai mult rau decat bine.

          Putem pregati antrenamentul olitei daca sunt indeplinite conditiile de mai  jos:

  • Copilul are varsta mai mare de 2 ani, 2 ani si jumatate;
  • Copilul este sanatos;
  • Exista perioade de 2-3 ore in care scutecul este uscat;
  • Copilul are dezvoltate abilitatile de imitatie motorie, de imitatie actiuni;
  • Copilul are dezvoltat limbajul receptiv ( intelege limbajul parintelui) si pe cel expresiv. In acest caz sunt sanse foarte mari ca procesul sa fi mai rapid.
  • Familia ii ofera un climat socio- afectiv echilibrat. Copilul echilibrat emotional, care nu se afla in faza de opozitie are sanse mai mari de reusita pentru ca isi doreste sa le faca pe plac parintilor;
  • Persoanele care ingrijesc copilul sunt pregatite cu rabdare si din punct de vedere al disponibilitatii pentru parcurgerea acestui drum. Parintii trebuie sa constientizeze si sa accepte ca tot ce era in scutec, in urmatoarea etapa s-ar putea sa fie pe canapeaua cea noua, pe covorul alb, pe jucaria preferata , pe bancheta masinii sau pe lenjeria proaspat schimbata.

     Dupa o perioada de observatie  necesara evaluarii indeplinirii acestor conditii, puteti incepe antrenamentul achizitionand 2 olite, una pentru camera de terapie si una pentru  acasa ( va sta in camera unde se joaca).

     Din acest moment copilul NU mai poarta pampers ci chilotei lejeri, usor de dezbracat.

   Vrei sa afli mai multe despre adaptarea copiilor la procesul de psihoterapie? Click pe link pentru articolul complet.

    In cadrul sedintei de terapie copilul va fi familiarizat cu olita( care va sta in camera) , prin joc simbolic ( cu papusi) cel mic va invata  utilitatea  ei . De ajutor  este  si modelul unui  copil care deja a dobandit deprinderea de a fi curat.

     In prima faza, copilul va fi pus pe olita imbracat si incurajat sa stea cateva minute si vom folosi  recompensa de fiecare data cand   reuseste  acest lucru.

   Acasa, lasati copilul sa vada cum  utilizati  toaleta, iar daca are frati, puneti-i  pe amandoi pe olita.  

     Putem trece la pasul urmator daca cel mic reuseste sa stea pe olita imbracat  2-3 minute. Acum copilul va trebui sa stea dezbracat pe olita timp de 3 minute. In aceasta perioada pot exista momente cand se intampla sa faca pipi iar acest lucru trebuie validat puternic astfel incat acest comportament sa fie intarit si repetat in viitor. In aceasta faza putem ajuta copilul sa dobandeasca aceasta abilitate oferindu-i  jucaria sau carticica preferata. Daca cel mic se opune sau este deranjat de insistentele noastre, pasul trebuie amanat.

     Daca cel mic reuseste sa stea pe olita fara chilotei, 2- 3 minute, putem trece la stabilirea unei rutine zilnice. La terapie, copilul va fi pus pe olita dezbracat, la inceput, dupa o ora si la sfarsitul activitatilor, iar acasa atunci cand se trezeste, dupa masa si inainte de somn. Daca il presati ( il fortati, il certati) sau daca exagerati cu laudele este posibil sa se opuna. 

  Afla totul despre cum evolueaza in terapie  – copiii cu autism de la Evolution Center. Click pe link pentru a descoperi articolul complet.

antrenament olita

   In aceasta perioada este de evitat sa stea pe olita mai mult de 3- 4 minute si sa se joace, sa manance sau  sa asculte muzica, in schimb, poate aseza pe toaleta animalutul preferat.   

   Orice reusita va fi puternic recompensata, iar ”accidentele”vor fi tolerate si normalizate.” Sunt sigura ca data viitoare vei reusi sa faci la olita”, “Accident!- abia acum  inveti sa fii curat”.

    Putem obtine o scurtatura in cadrul acestui antrenament daca cel mic are un ritual atunci cand face ‘treaba mare’– se ascunde, se opreste din joaca si se aseaza pe vine, isi schimba expresia fetei, se inroseste, se agata de ceva si departeaza piciorusele. Observand  acesti indicatori, putem aseza imediat copilul  pe olita si rezultatele nu vor intarsia sa apara.

     Daca cel mic a deprins mersul la olita, NU mai utilizati scutece sub niciun pretext, micutul poate deveni confuz.

    Acest proces  firesc in dezvoltarea copilului este deseori dificil, presarat cu momente de tensiune, dar si cu momente de succes pe care va invit sa le savurati din plin.

Daca ti-a placut acest articol, da-i un share ca sa il impartasesti si cu prietenii tai.

          Iar, la abonare – pagina principala a site-ului – primesti gratuit „Ghidul inspiratiei tale zilnice”prin introducerea adresei de email .

          Ganduri bune si zi minunata plina de inspiratie va doresc toutor celor care ati fost alaturi de mine pana la finalul articolului!

     

     Acest articol a fost redactat de Elena Raducanu – psihoterapeut format in psihoterapie cognitiv – comportamentala.

          Pentru noutati, ne gasiti pe pagina de Facebook – dati un LIKE pentru a fi la curent cu noutatile: Facebook Evolution Center.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *