fbpx

COPILUL MEU ARE DIFICULTATI DE INVATARE ?

Ce reprezinta dificultatile de invatare?

     Putem spune ca un copil are dificultati de invatare in cazul in care, in ciuda unei inteligente normale, el are probleme cu cititul, scrisul sau matematica comparativ cu ceilalti copii de varsta lui. El va intampina neplaceri repetate in cadrul scolii lucru ce va duce la probleme cum ar fi: devine victima a bullyingului, absenteism, scaderea stimei de sine, fobie scolara etc.

     Aceste dificultati de invatare au tendinta de a se transmite in familie si afecteaza mai mult baietii decat fetele. Din pacate, de multe ori, aceste dificultati sunt mai subtile si trec nerecunoscute atat de parinti cat si de cadrele didactice astfel incat acei elevi ajung sa fie etichetati drept lenesi, imaturi, dificili si viata lor in cadrul scolii devine un adevarat chin. Ei insisi ajung sa se considere prosti si incompetenti, devin frustrati de faptul ca nu reusesc sa atinga asteptarile parintilor si profesorilor. Inteligenta lor ridicata ii face sa isi dea seama ca ar avea nevoie de intelegere si sustinere cum se intampla in cazul elevilor cu necesitati speciale dar ca nu beneficiaza de acest lucru atata timp cat dificultatea lor de invatare nu este definita corespunzator. 

In acest caz scolile adopta atitudini variate. Unele ofera ajutor si sprijin suplimentar in timp ce altele pun si mai mare presiune pe copil si parinte fie prin negarea problemei, prin invinovatirea parintilor pentru comportamentul copilului fiind de parere ca problemele comportamentale sunt cele ce cauzeaza dificultati de invatare si nu invers.

Dislexia – dificultate de invatare specifica cititului

     Dislexia este des asociata cu neindemanarea, cu slaba coordonate stanga-dreapta, vorbitul tarziu si un istoric familial de tulburari de citire sau limbaj. Copilul cu dislexie, in ciuda faptului ca este foarte inteligent, poate avea dificultati in rostirea, scrierea pe litere si chiar o memorie vizuala si auditiva mai slaba ceea ce face sa-I fie dificil sa citeasca si sa scrie. Daca se confirma diagnosticul, copilul va avea ajutor suplimentar la scoala (meditatii, timp in plus la teste), se vor micsora asteptarile si presiunea asupra lui ceea ce va produce o ameliorare evidenta si a problemei si a comportamentului.

Discalculia – dificultate specifica intelegerii matematicii

     Discalculia afecteaza dezvoltarea capacitatii creierului de a opera cu numere. Copiii cu forme mai usoare de discalculie , mai ales cei cu o inteligenta peste medie, reusesc sa tina oarecum pasul cu clasa si pot trece neobservati pana in clasa a 4a. Discalculia afecteaza: simtul numerelor, cantitatilor, efectuarea calculelor matematice simple.

     Se intampla rar ca discalculia sa fie o tulburare singulara in cele mai multe cazuri fiind asociata si cu dislexia, disgrafia sau ADHD.

     Copilul va fi abordat dupa principiile descrise la dislexie.

Dispraxia- tulburare de dezvoltare a coordonarii (popular- neindemanarea)

     Afecteaza aproximativ 6% din copiii de varsta scolara.

     Aceasta afectiune acopera mai multe sfere: probleme de coordonare pe parte de motricitate fina (legarea sireturilor, scrierea), coordonare in sportul de echipa, dificultati in ceea ce priveste perceptia vizual-spatiala, dificultati in a realiza mai mult de 1-2 sarcini in acelasi timp, o slaba perceptie a spatiului interpersonal.

     Viata unui copil cu dispraxie este dificila fiindu-i greu sa tina pasul cu copiatul de pe tabla (pierde randul), cu temele…. Oboseste usor si se descurajeaza repede.

     Solutii care vin in ajutor: sa i se permita sa lucreze pe materiale tiparite, pentru a nu mai copia totul de pe tabla/carte pe caiet, sa fie lasat sa lucreze in ritmul lui, sa fie apreciat pentru toate reusitele, sa fie incurajat sa foloseasca un computer, sa aiba parte de ajutor suplimentar si sa faca terapie ocupationala. 

Dificultati de limbaj si comunicare

     Aceste dificultati au diferite cauze si se prezinta sub diferite forme fie prin dificultati de intelegere a vorbirii fie prin dificultati de vorbire, de gasire a cuvintelor sau pronuntie.

Aceste dificultati de comunicare pot cauza probleme de comportament deoarece copiii devin frustrati ei fiind cu o inteligenta normala dar neputandu-se exprima corespunzator. In aceste cazuri terapia logopedica si psihoterapia sunt de un real folos.

Manuela-Cernat
Manuela-Cernat

Acest articol a fost realizat de:

Manuela CernatPsihoterapeut de familie, cuplu și copil – colaborator Evolution Center

Solicita o programare sau ramai conectat cu aceasta!

Program: L – V : 17:00 – 20:00
Facebook: Cabinet psihoterapie Manuela Cernat
E-mail: manuela.cernat@gmail.com
Telefon:0749474090

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *