Atunci cand observi un comportament anormal la copilul tau incepi sa-ti pui intrebari. Cauti pe internet, intrebi alte mamici si intr-un final ajungi la medic. Ii spui dintr-o suflare ca prezinta dificultati de comunicare si relationare, actiunile lui par repetitive, nu acorda prea multa atentie mediului din jur, nu reusesti sa te intelegi cu el.

     Poate ca e doar o faza, insa, in urma unor investigatii complete, diagnosticul te loveste: TSA (Tulburare de Spectru Autist), sau mai bine spus, autism, denumirea mai cunoscuta.

 

     Ce faci atunci cand copilul tau este diagnosticat cu TSA?

  • In primul rand nu intra in panica. Copilul are nevoie sa se stie in siguranta.
  • Poti cere ajutorul unui centru specializat, unei fundatii cu experienta in acest domeniu, care sa te indrume. Evolution Center este un centru specializat in ajutarea familiilor puiului diagnosticat cu TSA, oferind informare, evaluare, diagnosticare si interventie psihoterapeutica.

     Fiecare copil diagnosticat cu TSA are dreptul legal de a beneficia de un certificat de handicap, care aduce dupa sine o serie de beneficii si compensatii.

 

     Poate parea complicat de obtinut din cauza multitudinii de acte care trebuie atasate la dosar, dar urmatoarea schema realizata cu ajutorul parintilor care au trecut deja prin aceasta situatie vine in ajutorul parintilor care inca intreaba pe la toate usile.

 

Pasul 1: vizita la Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului specifica sectorului unde ai domiciliul. Acolo va trebui sa completezi o cerere pentru efectuarea unei anchete sociale.Un asistent social desemnat va veni acasa in cel mai scurt timp posibil.

 

Adresele pentru fiecare sector:

  • Sector 1: Str. Maresal Averescu nr 17, tel 021.223.4197
  • Sector 2: Str. Olari, nr 11-12, tel 021.252.2202
  • Sector 3: Str. Parfumului, nr 2-4, tel 0372.126.100
  • Sector 4: Str. Ion Enache 1A, tel 0372715100
  • Sector 5: Bulevardul Regina Elisabeta 29-31, tel 0213101731
  • Sector 6: Str. Cernisoara 38, tel 0217457237

 

Pasul 2: In continuare, mergi la DGASPC- Serviciul de Evaluare Complexa, specific sectorului unde ai domiciliul. Aici vei primi o lista cu toate actele necesare eliberarii Certificatului de Handicap. Din marturisirile si experienta unor parinti am aflat ca angajatii de acolo sunt foarte draguti si dispusi sa ajute cu informatii suplimentare.

 

Pasul 3: Cauta un medic psiholog cliniciancare sa iti elibereze scrisoarea medicala si fisa psihologica in vederea eliberarii Certificatului A5 (necesar pentru eliberarea certificatului de handicap).

 

Pasul 4: Scrisoarea medicala pentru obtinerea Certificatul Tip A5 se depune la Registratura Spitalului Gomoiu(Piata Muncii) sau la oricare alt spital la o unitatea sanitara in evidenta careia se afla copilul.

 

Pasul 5: Fisa Psihologica se obtine doar contracost (in jur de 150 lei)

  • Ca prima recomandare in acest sens o avem pe Doamna Dr. Potoroaca Madalina, Str. Codrii Neamtului nr.70, bl N1, sc A, parter, ap 01, int 01, sector 3, tel 0770.692.693.

     Se poate merge direct cu trimitere de la medicul de familie.

  • Pentru fisa psihologica poti apela si la Psiholog Moraru Mona, care face si deplasari la domiciliu. Tel 0721.626.844. Pretul este in jur de 100 lei.

     Eliberarea certificatului tip A5 dureaza in jur de 30 zile si este primul act absolut necesar pentru intocmirea dosarului de incadrare in grad de handicap.

Pasul 6: Dupa obtinerea acestui certificat Tip A5, se completeaza in continuare dosarul cu urmatoarele acte:

  • Ancheta Sociala- eliberata in urma cererii depuse deja la sediile mentionate mai sus. La aceasta cerere se ataseaza copii dupa actele de identitate ale membrilor familiei, adeverinta de venit ale persoanelor adulte cu drept de munca si o copie dupa un act medical care sa ateste diagnosticul copilului. Aceasta incadrare in grad de handicap se face anual, iar persoanele aflate deja la cel putin a doua experienta trebuie sa depuna cererea cu 60 zile inainte de expirarea certificatului pe anul in curs.
  • Copie dupa ultimul act de identitate a copilului (buletin) daca este cazul si dupa certificatul de nastere
  • Copii dupa actele de identitate ale parintilor sau ale reprezentantilor legali (tutori). In cel deal doilea caz, se va face copie si dupa documentul care atesta calitatea de reprezentant legal al copilului.
  • Adeverinta de venit pentru parinti
  • Copie dupa certificatul de casatorie sau divort/deces daca este cazul
  • Copie dupa livretul de familie (cu exceptia copiilor care beneficiaza de o masura de protectie).
  • Fisa medicala sintetica, completata de medicul de familie.
  • Certificatul medical tip A5/A4 eliberat de o unitate abilitata de Directia Sanitara a Municipiului Bucuresti in care medicul specialist trebuie sa precizeze termenul de valabilitate (conform legislatiei in vigoare)
  • Copii ale documentelor medicale aditionale relevante pentru starea de sanatate a copilului (scrisori sau referate medicale, bilete de iesire din spital, tratament si recuperare)
  • Fisa de evaluare psihologica atunci cand se depune dosarul pentru prima data completata de un psiholog clinician.
  • Daca este cazul, Fisa psihopedagogica completata de un cadru didactic
  • Copie dupa certificatul de incadrare in grad de handicap in vigoare, la reevaluare, unde este cazul.
  • Adeverinta scolara, daca copilul este incadrat intr-o forma de invatamant.
  • Copie a certificatului de orientare scolara si profesionala in vigoare daca este cazul

Pasul 7: Dosarul cu sina, complet, se depune la DGASPC al sectorului de domiciliu, apoi copilul este programat la o evaluare efectuata de catre o comisie speciala.
Aceasta comisie decide daca se acorda un certificat de handicap si totodata gradul handicapului, iar daca este cazul, in termen de doua saptamani se poate ridica Certificatul de Handicap.

Beneficii in urma obtinerii certificatului de incadrare in grad de handicap: Practic, toate aceste etape si obtinerea acestui Certificat s-au facut cu un scop. Nu pentru a-l inrama si pastra pe perete alaturi de diplomele de studiu, si pentru a-l ajuta pe copil sa obtina o serie de beneficii la care are dreptul legal:

  • Alocatie complementara, in valoare de 200 lei
  • Buget suplimentar- o indemnizatie lunara de 250 lei
  • Indemnizatie de handicap 1179 lei
  • Emitere de card european
  • 12 calatorii gratuite CFR (pe durata perioadei in care este valabil certificatul)
  • Legitimatie RATB sau Metrorex atat cat pentru copil cat si pentru insotitor(valabila numai alaturi de copil)
  • Gratuitate la muzee si alte institutii de profil, atat publice cat si private.
  • Tichet parcare gratuita pentru insotitor, doar daca este in compania copilului cu handicap.

Pasul 8: Pentru a putea primi aceste compensatii va trebui sa alcatuiesti un alt dosarpe care sa-l depui la ghiseul „Persoane cu Handicap” din cadrul Directiei de asistenta sociala a sectorului de domiciliu.
Dosarul trebuie sa contina:

  • Certificatul de Handicap si Hotararea Comisiei (proaspat obtinute)
  • Adeverinta de venit a parintilor.
  • Copie dupa certificatul de nastere al copilului
  • Copii dupa buletinele parintilor si dupa certificatul de casatorie.
  • Poze tip buletin ale copilului

Pasul 9: Incepand cu August 2017, copiii cu handicap beneficiaza si de un stimulent banesc in valoare de 1000 lei, oferiti de Primaria Capitalei. Pentru acest stimulent se depune alt dosar direct la sediu sau pe email la adresa copiicuhandicap@dgas.ro.
Pentru actele necesare, mai multe detalii gasesti la tel 0800.821.218.

 

Pasul 10: De asemenea, parintii cu copii ce detin certificat de handicap sunt scutiti de la impozitul pentru casa si masina. Pentru asta se depune o cerere insotita de certificat, la Directia de Impozite si Taxe a sectorului de care apartii.

 

Pasul 11: Ulterior eliberarii acestui certificat de incadrare in grad de handicap, se va face o evaluare generala a aptitudinilor copilului diagnosticat cu TSA si se va face un plan de orientare scolara specifica nevoilor acestuia.
Evaluarea psihoeducationala se face cu programare la tel. 0314.053115 sau direct la sediul CMBRAE, in cadrul caruia functioneaza SERVICIULUI DE EVALUARE, ORIENTARE SCOLARA SI PROFESIONALA (SEOSP).
Adresa: Str. Heliade nr36, sector 2, in incinta Scolii Gimnaziale nr 145, etaj 2.
Eliberarea Certificatului de orientare scolara si profesionala se face pe baza unui dosar, care trebuie sa contina urmatoarele acte:

  • Cerere tip pentru evaluare complexa si evaluare scolara si profesionala
  • Copie dupa certificatul de nastere sau dupa actul de identitate (CI/BI) al copilului
  • Copie dupa actele de identitate ale parintilor sau ale reprezentantilor legali (tutori)
  • Copie a documentului prim care se face dovada ca persoana care semneaza cererea este reprezentantul legal al copilului ( o hotarare a Instantei Judecatoresti sau de la o comisie pentru Protectia Copilului).
  • Ancheta sociala
  • Fisa medicala sintetica
  • Certificatul medical tip A5
  • Fisa de evaluare psihologica
  • Fisa psihopedagogica
  • Copie dupa foaia matricola sau o adeverinta care atesta inscrierea copilului intr-o unitate de invatamant
  • Copie dupa ultimul certificat de orientare scolara si profesionala daca se face o reinscriere Daca se obtine acordul in scris al parintilor sau a reprezentantului legal, cererea tip semnata de acestia impreuna cu documentele mentionate mai sus pot fi depuse si de catre unitatea de invatamant unde este inscris copilul.

ATENTIE: toate documentele enumerate mai sus sunt OBLIGATORII, iar dosarul se depune doar in momentul in care este COMPLET.

Important: in cazul in care copilul este imobilizat in scaunul rulant, evaluarea psihopedagogica, evaluarea se va face la parterul cladirii, in cabinetul de asistenta psihopedagogica al scolii gimnaziale nr 145.

 

Evaluarile facute de SEOSP sunt inaintate Comisiei de Orientare Scolara si Profesionala (COSP) care poate recomanda:

  • integrare in invatamant de masa
  • orientare spre invatamantul special
  • scolarizare la domiciliu
  • scolarizare in spitale
  • alternative educationale

Pasul 12: Odata ce copilul este incadrat intr-un grad de handicap, acesta beneficiaza prin lege de dreptul si totodata obligatia de a avea un insotitor (asistent personal). In functie de gradul de handicap se decide necesitatea.

  • Asistentul personal este persoana angajata prin contract individual de munca pentru a se ocupa de persoana cu handicap care nu se descurca singura.
  • Asistentul personal poate fi chiar una din rudele persoanei cu handicap sau poate fi un asistent personal profesionist.
  • Asistentul personal angajat cu un contract de munca, are dreptul la un salariu stabilit potrivit prevederilor Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice (Art. I, pct. 7, lit a) din OUG nr. 51/2017 pentru modificarea si completarea unor acte normative la Legea nr. 448/2006).
  • Valoarea salariului asistentilor personali este diferentiata si in functie de gradatiile acestora sunt structurate in clase de salarizare, in raport cu vechimea in munca. Astfel, incepand cu 1 ianuarie 2018, dupa aplicarea cotelor procentuale ale contributiilor sociale corespunzatoare asiguratului (contributia la asigurarile de sanatate – 10%, contributia individuala de asigurari sociale – 25%, impozit pe venit – 10%) si prin luarea in considerare a deducerii personale de 510 de lei, salariul de baza pentru functia de asistent personal are valoarea de 1.900 lei brut, respectiv 1.162 lei net. In anul 2018, drepturile salariale vor fi stabilite avand la baza drepturile salariale aferente lunii decembrie 2017.
  • Contractul se incheie cu primaria localitatii de domiciliu sau resedinta a persoanei cu handicap dupa caz, in cel mult 30 de zile de la data inregistrarii unei cereri in acest sens si inceteaza de drept atunci cand persoana cu handicap grav isi pierde viata sau, in rarele cazuri in care persoana se recupereaza medical.

Insa, inainte de toate, este obligatoriu ca persoana care vrea sa devina asistent personal sa indeplineasca mai multe conditii, dupa cum urmeaza:

  • Sa aiba varsta minima de 18 ani
  • Sa nu fi fost condamnata penal
  • Sa aiba capacitate deplina de exercitiu
  • Sa aiba o stare de sanatate corespunzatoare, atestata de medicul de familie sau pe baza unui examen medical de specialitate
  • Sa fi absolvit cel putin cursurile invatamantului general obligatoriu. Aceasta conditie nu este obligatoriu daca asistentul personal este un membru al familiei

ATENTIE: Potrivit normelor legale in vigoare, persoanele care se afla in concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la doi ani sau, in cazul copilului cu handicap, de pana la sapte ani, nu pot sa detina calitatea de asistent personal.

Ce acte trebuie sa contina dosarul:

  • cerere de angajare
  • copie de pe actele de identitate si de stare civila
  • copie de pe actele de studii
  • cazier judiciar
  • adeverinta medicala eliberata de medicul de familie sau de alta unitate sanitara autorizata, care sa ateste starea de sanatate corespunzatoare
  • acordul persoanei cu handicap sau, dupa caz, al reprezentantului legal al acesteia ori al familiei, exprimat in scris, pentru angajare
  • declaratie pe propria raspundere ca va respecta obligatiile prevazute de lege
  • acordul directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului, exprimat in scris, referitor la optiunea parintilor sau reprezentantilor legali ai copilului cu handicap grav, adultilor cu handicap grav ori reprezentantilor legali ai acestora, cu exceptia celor cu handicap vizual grav

Pasul 13: In continuare, angajarea asistentului personal are loc in maximum 30 de zile de la data depunerii dosarului.

  • Intre timp, primaria trebuie sa efectueze o ancheta sociala la domiciliul copilului.
  • Astfel, daca ancheta se incheie cu recomandarea angajarii asistentului personal, aceasta urmeaza sa semneze contractul de munca si actul aditional la acesta, prin care isi asuma raspunderea ca va realiza integral planul de recuperare pentru copilul cu handicap. Angajarea asistentului personal are loc in maximum 30 de zile de la data depunerii dosarului.

Pe baza unui contract individual de munca, acesta are o serie de drepturi:

  • salariu de baza stabilit potrivit dispozitiilor legale privind salarizarea asistentului social cu studii medii – spor de vechime si alte sporuri aferente acordate in conditiile legii.
  • programul de lucru al asistentului personal nu trebuie sa depaseasca in medie opt ore pe zi si 40 de ore pe saptamana
  • Transport urban gratuit, atentie, valabil doar daca insoteste copilul cu handicap
  • Transport interurban, doar daca insoteste copilul cu handicap
  • Concediu de odihna potrivit dispozitiilor legale (daca este un membru al familiei, acest aspect nu se ia neaparat in considerare)

Acest articol a fost realizat de:
Laura Cozminca, editor colaborator voluntar, studenta la Facultatea de Jurnalism din Iasi.

Ii plac cartile si o pasioneaza scrisul.
„ Am incercat sa combim in acest articol experienta proprie si pasiunea pentru scris, in dorinta de a da cumva inapoi ajutorul care mi s-a dat mie”
Pe Laura o puteti gasi aici, accesand pagina sa de facebook:
https://www.facebook.com/cozminca.laura
Si pe blogul ei personal:
http://unblogtogo1.blogspot.com/?m=1
  Contact: (004) 0771.73.88.00
 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *