Evaluare psihologica copii

 

 

  Ai anumite temeri privitoare la dezvoltarea copilului tau? Ai observat anumite diferente de compor

 

tament intre copilul tau si ceilalti cu care el interactioneaza? Ti se pare ca intelege greu un joc nou sau ca invata greu la gradinita sau la anumite materii, daca este la scoala? Nu vorbeste inca sau abia rosteste cateva cuvinte si nu stii daca este doar o perioada normala sau exista o intarziere reala?

   O evaluare psihologica aduce raspunsurile, aduce claritate si face lumina. Poate fi doar o etapa prin care trece copilul sau pot fi tulburari comportamentale, tulburari de invatare, autism, intarzieri de limbaj, intarzieri in dezvoltarea cognitiva sau factori ce tin de mediu: familii care trec prin divort, certuri in familie, parinti hiperprotectivi sau mult prea fermi, cum poate fi vorba si de un mix – parinti ambivalenti.

   Astfel ca, in urma evaluarii psihologice vom depista ce dificultati tin de potentialul copilului, de dezvoltarea sa neurobiologica sau daca anumite simptome comportamentale, chiar si intarzieri in dezvoltare, au legatura, mai degraba, cu modelul parental oferit, de un parenting ce are nevoie de imbunatatire.

   Mama hiperprotectiva poate preintampina excesiv dorintele copilului si ii poate inabusi dezvoltarea. Astfel, copilul nici nu apuca sa spuna „Apa!” ca mama doar ii cauta privirea, ii aduce apa, i-o duce catre gura si vorbeste ea in locul copilului: „Apa vrei? Ti-am adus!”. Astfel, copilul poate pierde oportunitati de dezvoltare si deseori poate prezenta intarzieri mentale ce nu tin de potentialul sau neurobiologic, ci doar de factorii de mediu.

   Mama ambivalenta poate sa aiba un copil temator deoarece este tiparul mamei care vrea sa fie buna, ofera multe beneficii, dar cand nu mai are rabdare, pune limite excesive. Copilul devine derutat deoarece nu mai exista previzibilitate si poate manifesta dificultati de adaptare, agitatie, anxietate crescuta, furie si dificultati comportamentale.

   Mama mult prea autoritara poate speria copilul, iar pe acesta il putem vedea ca fiind retras, izolat, timid si temator – sau – din contra – poate fi excesiv de activ, agitat, furios si agresiv cu copiii de aceeasi varsta.

   Mama retrasa, rece sau cu istoric depresiv poate sa creasca un copil izolat, distant, apatic si chiar el, la randul lui, sa aiba simtome mascate de depresie: fie este apatic, fie merge la polul opus si este extrem de agitat. Copilul se simte neglijat, respins si neiubit. Se poate imbolnavi des.

   De asemenea, dincolo de conditiile familiale, trebuie luate in calcul si situatiile in care pot exista diverse tulburari: dificultati de limbaj, intarzieri majore de limbaj, intarzieri globale in dezvoltarea cognitiva, autism, ADHD sau tulburari de invatare – acestea neavand cauza in conditiile familiale, ci tin de nivelul de dezvoltare al copilului.

   Astfel ca, doar o evaluare amanuntita si obiectiva poate gasi raspunsul potrivit. Cu atat mai mult cu cat psihologii nostri clinicieni sunt si psihoterapeuti  – acestia pot observa o varitetate de pattern – uri relationale si pot face o diferenta clara intre dificultati ce tin de conditia psihica a copilului si dificultati ce tin de relatia copil – familie. Ei vin cu o experienta de aproximativ 12 ani in domeniul evaluarii psihologice.

   Cum se desfasoara o evaluare psihologica:

  • Dureaza aproximativ 90 – 100 minute
  • Parintii sunt prezenti in momentul testarii. Pot fi si cazuri in care acestia sunt rugati sa iasa din cabinet, in special la copiii mai mari si care coopereaza cu evaluatorul
  • Se efectueaza anamneza – parintii sunt chestionati cu privire la sarcina, dezvoltarea copilului, conditii de mediu, istoricul educational al copilului, istoricul medical si daca exista alte diagnostice, istoricul terapeutic, daca este cazul
  • Camera de terapie este modern utilata cu jucarii educative pe placul tuturor copiilor
  • Copiii nu sunt fortati sa execute anumite comenzi sau instructii daca se frustreaza, plang sau refuza vehement. Dorim sa cream experiente placute.
  • Daca exista alte aspecte ce trebuie aduse la cunostinta evaluatorului inainte de evaluare, anuntati cu incredere sau discutati cum se poate veni in intampinarea copilului.
  • Evaluatorul are o atitudine calma, joviala si imbie copilul catre joaca si relationare. Incurajati copilul sa il vada ca pe un prieten.
  • Evaluatorul va lucra atat cu copilul, cat si cu parintii.
  • La final, in decurs de 15 zile, se elibereaza raport de evaluare psihologica.

    Solicita din timp o programare la evaluare psihologica!