fbpx

SOS! Copil cu autism la grupa- este un curs de bune practici oferit pentru shadow si pentru cadrele didactice.

Acesta a fost gazduit in data de 29 martie  de Gradinita nr. 230, sector 6 participand toate cadrele didactice din gradinita.

Cursul a fost sustinut de Diana Zanfir – psiholog/psihoterapeut, presedinte al asociatiei Evolution center HSM in cadrul proiectului educational „Copilul, dincolo de cerdintele educationale” datorita parteneriatului incheiat cu Gadinita nr 230, sector 6

 

In cadrul cursului am vorbit despre:

– Specificul autismului
– Care sunt asteptarile unui parinte de copil cu autism in comparatie cu un parinte de copil tipic (cu dezvoltare normala)
– Care sunt nevoile de a facilita dezvoltarea unui copil cu TSA
– De ce este important sa fie integrati in invatamantul de masa copiii cu TSA
– La ce sa ma astept cand lucrez cu un copil la scoala sau la gradinita ca shadow, profesor/educator, consilier scolar, etc.
– Strategii utile de modelare comportamentala de aplicat la clasa ca shadow sau ca profesor.

Cadrele didactice au manifestat un real interes cu privire la curs si la problematica abordata cu atat mai mult cat in gradinita exista copii cu TSA inscrisi, acestea lucrand efectiv la clase cu acesti copii.

 

   Ce  am aflat cu aceasta ocazie de la cadrele didactice si cu ce probleme se confrunta:

Exista copii care manifesta comportamente ce ar putea contura un diagnostic de TSA sau intarziere de limbaj: autostimulari, ecolalie, comportamente stereotipe, absenta limbajului expresiv, comportament inadecvat la clasa – dar nu au un diagnostic pus.

Sunt familii care nu accepta feedback-ul dat de educatoare cu privire la dezvoltarea copilului.

In urma solicitarilor educatoarelor catre o recomandare data de medicul de familie, medicii de familie nu fac alte recomandari –  mai departe, catre psihiatrii/psihologi,  desi copilul manifesta intarziere vizibila de limbaj si cognitiva.

In acest mod, familiile – oricum puse in dificultate si bulversate de problemele pe care probabil le observa, dar le neaga – primesc inca o data intarirea falsa a medicului de familie ca totul e in regula si nu e nevoie sa se ingrijoreze.

 

Astfel, apare un cerc vicios in care se invart parintii – cadrele didactice – medicii de familie, iar in mijlocul cercului sta copilul, care in acest sistem defectuos – nu are decat de pierdut.

Educatoarele se intreaba debusolate: Ce am putea face mai mult pentru acesti copii? Acesti copii care au vizibil o intarziere, dar nimeni nu misca lucrurile mai departe?

 

 Psihoterapeut Diana Zanfir a accentuat cei patru piloni importanti in recuperarea copilului:

1. Diagnosticarea timpurie

2. Implicarea familiei

3. Potentialul copilului

4. Echipa terapeutica si un plan structurat, consistent de terapie

 Acesta este un semnal de alarma! Un semnal de constientizare si de trezire pentru specialistii implicati, pentru parinti, in primul rand. Un copil nediagnosticat pana la varsta de 3 ani, deja ajuns la gradinita – a pierdut DIAGNOSTICAREA TIMPURIE. Daca la 3 ani, famila inca nu accepta, educatoarele transmit feedback-uri pe care nimeni nu le ia in considerare – timpul trece si copilul pierde inca o data.

De ce este importanta diagnosticarea timpurie?

Pentru ca toata maturarea neuronala se definitiveaza in jurul varstei de 6 ani. Creierul are o neuroplasticitate mult mai buna pana la acea varsta si recupararea prin terapie merge mult mai repede, intrun ritm bun. Daca abia la 4-5 ani acceptam ca acel copil are nevoie de terapie, ce facem? Am pierdut ani in care copilul putea lucra, in care era mult mai maleabil atat neuronal, cat si comportamental.

Asta nu inseamna ca de la 6 ani copilul nu mai asimileaza, dar ritmul de invatare scade, iar conexiunile la nivelul sinapselor se face mult mai greu, mai lent.

Terapia ABA si recuperarea in TSA:

Cadrele didactice au avut ocazia sa vizioneze filmari din timpul orelor de terapie ABA cu doi copii diferiti:

– primul – diagnosticat tardiv si implicat tardiv in procesul terapeutic – la care se putea observa rigiditatea si ritmul mai lent

– al doilea – diagnosticat timpuriu si implicat timpuriu in procesul terapeutic – la care se putea observa usurinta cu care lucra, intelegea, se conecta cu mediul si raspundea la intrebari.

Deasemenea, doamnele educatoare au aflat ce strategii pot sa aplice la grupa pentru   a-i capta pe copiii cu TSA, cum sa ii motiveze, cum sa ii intrebe ca sa se faca intelese, iar acestia sa raspunda adecvat, ce sa incorporeze in activitatile obisnuite pentru a-i focusa pe copiii cu TSA.

 

Mai jos este feedback-ul pentru curs:

 

   Daca vrei sa ajunga si la tine in gradinita cursul SOS! Copil cu autism la grupa , poti sa imi scrii si sa soliciti detalii sau oferta completa de cursuri.

sau

 Daca ai un copil ce prezinta semne de tulburare din spectru autist, ma poti contacta pentru o evaluare si integrare alaturi de echipa mea printrun plan de interventie structurat de terapie ABA.

 

  Contact: (004) 0771.73.88.00
 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *